Середа, 17 Липня, 2024

Мости Дніпра: їх унікальність та “родзинки”

Дніпро важко назвати містом мостів. Але так вже склалося, що розвивалося воно по обидва боки двох річок: Дніпра та Самари. Тому без мостів обійтися було не можливо. Наша розповідь про мости Дніпра. Далі на dnepr-future.

Згідно з Вікіпедією, їх у місті вісім: п’ять через Дніпро, два через річку Самару та один пішохідний на Монастирський острів.

Амурський міст та його три долі

Спочатку мостів не було. Була переправа, яка розташовувалася у Кам’янці. На великих дубових плотах і човнах чумаки, козаки та торговці переправлялися з лівого берега на правий та назад, перевозячи сіль, рибу та інші товари.

З розвитком промисловості, переправи стало бракувати. Постало питання про будівництво мосту. І у 1796 році він був відкритий. Дерев’яний, нескінченно довгий, він так прогинався під вагою важких возів, що самі вози опинялися у воді, а два крила споруди на вишині. За це переправу називали “живою”. Взимку полотно розбирали на дошки й на інший берег добиралися по кризі. Влітку будували наново, а навесні та восени мандрівникам доводилося робити величезні крюки, аби потрапити на інший берег. 

Звичайно, що й такий варіант промисловість, яка зростала величезними темпами, не влаштовував. Потрібна була споруда, яка б витримувала вагони із залізною рудою. Її вже почали видобувати у Кривому Розі. Було вирішено будувати міст двоярусний з заліза та бетону, по якому міг би пересуватися і автомобільний, і гужовий, і залізничний транспорт.

У 1884 році ця гігантська на той час споруда була відкрита. Надавши можливість об’єднати криворізьку руду з донецьким вугіллям, вона перетворила тихий провінціальний Катеринослав у промислову столицю. Доказом цього стала золота медаль паризької виставки, яку міст отримав разом з Ейфелевою вежею.

Старий Амурський міст

Зазначимо, що під час свого існування Амурський міст руйнували двічі: у 1919 році це зробили загони батьки Махна, а у 1941 – радянські війська під час відступу. І кожного разу міст відбудовували.

Але час йшов. Старого Амурського мосту стало бракувати, і тому збудували новий. Відкрили його 2 листопада 1977 року. 

Зараз Амурський міст є однією з візитівок Дніпра, яку можна побачити на безлічі листівок, присвячених місту.

Сучасний Амурський міст

Мерефо-Херсонський міст

Найкрасивішим мостом Дніпра вважається Мерефо-Херсонський. Прозорим мереживом він нависає над водами річки створюючи дивовижні візерунки. Недарма ця споруда взята під охорону держави, як пам’ятник архітектури. Колись давно, навпроти селища Новий Кодак тут розташовувався козацький перевіз. І саме по його лінії був прокладений міст. 

Цікавий факт: будувати його почали ще на самому початку минулого сторіччя у Катеринославі, а закінчили вже у Дніпропетровську. Все просто – завадила Перша світова війна. І тільки наприкінці 1932 року, за рекордно швидкі строки – 1 рік та 4 місяці, міст звели та здали в експлуатацію. 

Під час Другої світової війни Мерефо-Херсонський міст був зруйнований, але пізніше його відновили. 

Мерефо-Херсонський міст

Центральний міст

Так склалося, що місто Дніпро розташоване на обох берегах Дніпра вузьким довгими ланцюжками житлових районів.  З’єднав ці райони збудований у 1966 році Центральний міст. 

Споруду створили на місці старого дерев’яного мосту, який нашвидкуруч колись зробили військові. Існував він до початку 50-х років минулого сторіччя. Для автомобілів цей “раритет” був вже непридатним, а ось місцеві мешканці, аби скоротити дорогу, ризикували переходити з берега на берег по хитких дощечках, що вже підгнили. 

На початку 60-х міст згорів. І одразу постало питання про будівництво нової, капітальної споруди, яка б могла розвантажити величезні транспортні потоки мегаполіса. Цю функцію взяв на себе збудований за два роки Центральний міст. Він є найдовшим в Україні. Довжина становить 1478 метрів, ширина – 21.

Центральний міст

Кайдацький міст

Згодом і Центрального мосту стало бракувати. Тому у 1975 році було розпочато будівництво Кайдацького мосту. Він знаходиться на місці давнього перевозу, який два сторіччя вірою та правдою слугував торговцям та мандрівникам. 

Будували споруду цілих 7 років і відкрили у 1982 році. Особливість його в тому, що тут прокладені колії й курсують міські трамваї.

Кайдацький міст

Південний міст

Час йшов, місто розвивалося. Трьох мостів виявилося замало. Тому, аби вивести транзитний транспорт з центра міста на об’їзну дорогу, був збудований Південний міст. Створювали його двома чергами цілих 18 років і відкрили тільки у 2000-му році, а у 2002-му доповнили дорожньою розв’язкою та шляхопроводом над залізницею.

Південний міст

Усть-Самарський міст

Усть-Самарський міст знаходиться у гирлі річки Самари та з’єднує Ігрень з лівобережною частиною міста. Збудований у 1981 році, він вважається автомобільним. Кажуть, що у порівнянні з іншими, цей досить тихий та спокійний. Недарма його так полюбляють місцеві рибалки. 

Усть-Самарський міст

Самарський міст

Самарський мостів у Дніпрі по суті два. Перший – один з найстаріших залізничних мостів Дніпра. Його збудували у далекому 1873 році. Другий автомобільний, відкритий у 1957. Обидва з’єднують мікрорайон Ігрень з лівобережною частиною міста.

Самарський міст

Пішохідний міст на Монастирський острів

Окремо треба розповісти про єдиний пішохідний міст, розташований у центрі Дніпра. Це міст на Монастирський острів. Він поєднує “материкову” та “острівну” частину парку імені Шевченка у єдине ціле. Колись на цьому місці був міст гужовий. Під час Другої світової його зруйнували. І лише коли у середині минулого сторіччя острів став рекреаційною зоною, була побудована мальовнича споруда, центр якої копіює Мерефо-Херсонський міст, розташований напроти. Кажуть, прольоти опор для нього привезли колись з Германії, але чи правда це, достеменно невідомо. 

Міст Монастирського острова -улюблене місце закоханих пар. Сюди приходять молодята, аби закріпити на поручнях мосту “замки щастя”, ключі від яких кидають у воду Дніпра. Недарма місцеві ковалі встановили поруч Лавку закоханих та Дерево щастя. 

Пішохідний міст

І хоча Дніпро не є містом мостів, ці суто утилітарні споруди стали справжньою окрасою та пам’ятками чудового міста на Дніпрі.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.