Середа, 29 Травня, 2024

“Заводська” – історія найглибшої станції метро в Дніпрі

Наше метро не лише одне з найкоротших у світі, але і має безліч особливостей. У цьому матеріалі на dnepr-future ми розповімо про станцію “Заводську”, яка є найглибшою в Дніпрі. 

Історія

Як відомо, в середині 70-х років ХХ століття населення тогочасного Дніпропетровська перевищило понад 1 мільйон осіб. У зв’язку з цим потрібні були серйозні зміни в транспортній системі. Поява мільйонного жителя дало привід мріяти про метрополітен.

Крім того, метрополітен був і стратегічним об’єктом в роки “холодної” війни. У зв’язку з чим майже усі станції глибокого залягання, за винятком “Покровської”.

У 1979 році Рада Міністрів СРСР затвердила ідею спорудження метро і доручила профільним міністерствам вирішити питання по будівництву об’єкта.

У прискореному темпі провели вишукувальні роботи і розробили проєкт, свій великий вклад при проектуванні вніс “Харьківметропроект”.

20 лютого 1981 року почалося довгоочікуване будівництво. Тоді було складно представити, наскільки довго воно затягнеться. Того дня урочисто заклали перший ствол (під номером 4), через який і велося будівництво станції “Заводська”. У наше місто приїхали кращі фахівці з усього СРСР. Тоді планувалося 9 станцій (від “Покровської” до “Музейної), з подальшою перспективою розвитку метро на ж/м Перемогу і лівий берег Дніпра.

(фото: Артем Костюк)

Особливості

Станція “Заводська” – найглибша станція в нашому метрополітені. Станція знаходиться біля великої кількості промислових підприємств Дніпра.

Її глибина залягання досягає 60 метрів. Довжина платформи складає 102 метри. Вона односклепінна.

Односклепінні були дуже популярні у той час. Уперше їх побудували в Санкт-Петербурзі, а потім їх будували в Тбілісі. У грузинській столиці для того, щоб прискорити будівництво і здешевити фінансові витрати, вирішили запровадити новий тип. Він складався із залізобетону для сухих скельних ґрунтів і монолітного бетону. І відрізнявся від “ленінградського” відсутністю зворотного зведення і вироблень.

У нашому місті із-за специфічних ґрунтових вод і складного граніту, вирішили використати грузинський досвід. Архітектуру станцій розробив “Харьківметропроект”, через що деякі елементи обробки схожі на харківські.

У первинних проєктах 4 односклепінні станції відрізнялися один від одного різноманітними дрібними деталями. Тільки потім вони стали дуже схожі і, на перший погляд, відрізняються один від одного тільки кольором. Насправді в них є чимало деталей, які відрізняються один від одного : люстри, обробки, колірні малюнки на зводі і путній стіні.

“Заводська” є найкрасивішою з них, виконана в синій обробці.

Відкриття станції і цікаві факти

У 90-х будівництво метрополітену просувалося проблематично не лише через ґрунти, але і економічну кризу. У 1994 році Павло Лазаренко просував ідею добудови метро. І сталося справжнє диво, він довів важливість будівництва і під неї виділили гроші. Для того, щоб об’єкт швидше був введений в експлуатацію, приймають рішення залишити в першій пусковій ділянці тільки 6 станцій (від тодішнього ж/м Комунар до ЖД Вокзалу, прибравши центральні).

У місті на Дніпрі знову з’явилися фахівці з усього СНД, будівництво вмить прискорилося.

І 29 грудня 1995 року станція “Заводська”, разом з іншими п’ятьма станціями була відкрита.

Цікаво, що на “Заводській”, як і на “Металургів”, в східному торці станції розташовані сходи і місток для перспективного нового виходу або переходу. Існують різні версії: хтось стверджує, що це для другого виходу, але він тоді вів на територію одного із заводів, а за іншою версією – вихід, де будується естакади з Кайдацького мосту на Криворізьке шосе, де посередині, на думку деяких, планувався швидкісний трамвай на лівий берег.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.