Неділя, 19 Травня, 2024

Ретро-трамвай – візитна картка Дніпра

Улітку в центрі Дніпра можна побачити зелений прогулянковий трамвай без вікон та дверей. Він їздить містом за одним маршрутом, щоб гості та туристи, як і місцеві жителі, змогли ще раз побачити красу архітектури та визначні будівлі. Трамвай вже встиг стати своєрідною візитівкою міста, а як він з’явився та про його історію розповімо детальніше на dnepr-future.

Поява ретро-трамвая

Цікаві травмваї з одним вагоном вийшли на маршрути у 1997 році, а їхнє створення присвятили 100-річчю появи трамваїв у Дніпрі. 

При цьому зібрали трамваї за зразком моделі, випущеної у 1895 році франко-бельгійським товариством. Такі вагони їздили у Катеринославі. Щоправда, через роки це були вже не ті самі трамваї, а всього лише копія.

Колись це були службові вагони, які допомагали очищати вулиці міста від снігу, а потім їх списали. За своєю ініціативою фахівці з ремонту перетворили техніку на псевдо-ретро-вагони, які почали виїжджати на центральний маршрут міста Дніпра. 

Так на вулицях Дніпра з’явилися цікаві кастомні двовісні моторні трамваї, які згодом перетворили на музейні вагони. 

Ретро-трамваї унікальні, наголошували творці, адже їх вдалося зібрати майже з нуля.

Спочатку планували, що ретро-трамваї поїздять кілька днів, а потім їх перемістять на постамент як пам’ятники першому трамваю Дніпра. Але містянам настільки сподобалися прогулянки в таких незвичних відкритих вагонах із яскравим дизайном, що в “Міськелектротранспорті” вирішили не прибирати їх із маршруту.

Спочатку містом їздили трамваї зеленого та червоного кольорів, але останній радував городян їздою колоритним маршрутом недовго. 

Для ретро-трамвая зеленого кольору використовували як модель вагон КТМ-2. А червоний музейний ретро-експонат – це модель “MAN” 1897 року.

Фахівці з ремонту зібрали його за архівними документами та кресленнями. 

Таких ретро-травмаїв в Україні всього чотири. Усередині для пасажирів розмістили старі фотографії розвитку електротранспортної мережі, відновили систему управління та оповіщення, яка існувала в таких вагонах багато років тому.

Пам’ятник трамваю

Червоний ретро-трамвай проїздив маршрутом недовго, а коли він зламався, виявилося, що вагон відновленню не підлягає. 

Так, у грудні 2017 року на території КП “Дніпропетровський електротранспорт” з’явився пам’ятник у вигляді ретро-трамвая. Пам’ятний знак встановили на честь 120-річчя відкриття трамвайного руху в Дніпрі. 

В інших містах такі трамваї створювали відразу як пам’ятний знак, а в Дніпрі фахівці вирішили доопрацювати його під вагон-музей. Як розповіли в КП “Дніпропетровський електротранспорт”, вони хотіли, щоб у місті з’явився ще один екскурсійний майданчик для дорослих і дітей.

Однак модель була не призначена для перевезення пасажирів. Жорстка підвіска призводила до того, що в салоні під час їзди була моторошна тряска. Згодом вагон переправили до депо, де вона стояла впродовж понад 10 років. 

Звісно, за цей час кузов встиг заржавіти і ґрунтовно прогнити, тому керівництво підприємства ухвалило рішення відреставрувати і надати вагон на загальний огляд. 

У підсумку від оригінальної моделі 1897 року залишилася лише форма і зовнішній вигляд, а все інше замінили на сучасну базу обладнання. У салоні транспортного засобу встановили сидіння з дерев’яних рейок і з таких же набили підлогу.

Зате після того, як трамвай встановили на території підприємства, у місті з’явилася ще одна визначна пам’ятка, яку можна побачити, помацати. Усі охочі в будь-який час можуть навіть покрутити систему управління або дізнатися про історію цього легендарного ретро-трамвая та розвитку мережі електротранспорту в Катеринославі багато років тому. 

Повернення після ремонту

Зелений ретро-трамвай, на відміну від червоного, продовжував щоліта радувати містян і гостей міста своїм маршрутом, але його теж кілька разів відправляли на ремонт. 

Так, техніка пройшла капремонт у 2017 році, а потім ще через три роки. 

Вагон ретро-трамвая пройшов діагностику – фахівці перевірили справність кожної деталі. Ті, що виходять з ладу, підлягають ремонту або заміні. 

Екскурсійний трамвай готують до нового сезону щороку, щоб вже у травні він міг знову вийти на маршрут і радувати своїх пасажирів. 

Вагон має місця тільки для сидіння 32 пасажирів. Час проїзду в одному напрямку становить 16-17 хвилин. Пільг для проїзду на цьому транспорті не передбачили. 

У 2022 році трамвай вийшов на маршрут раніше, ніж зазвичай, – 12 травня. Оскільки він встиг стати для Дніпра “візитною карткою”, з кожним роком кількість охочих покататися в такому незвичайному вагоні тільки зростала.  

Один із водіїв трамвая, який працював у Дніпровському КП “Електротранспорт” впродовж багатьох років розповідав, що у вихідні трамвай перевозить приблизно 700 пасажирів на день. Працював тоді ретро-трамвай тільки у вихідні дні, в сонячну погоду. 

За словами чоловіка, люди дуже люблять поїздки на такому транспорті влітку через спекотну погоду, але особливо поїздки подобаються дітям.

Історичний маршрут

Традиційно вагон щороку курсує проспектом Дмитра Яворницького. Усі охочі можуть відчути дух епохи міста та здійснити екскурсію історичною частиною центрального проспекту.

Більша частина вулиці викладена бруківкою. Уздовж самого проспекту розташовується багато будівель старої забудови, зокрема історичний музей, будівля корпусу “Дніпровської політехніки”, будівлі геологічного, економічного факультетів, а також факультету прикладної математики університету Гончара, Головпоштамт.

При цьому головний проспект тягнеться прямою лінією, і завдяки своїй колоритності може посперечатися з найкращими вулицями світових столиць. 

Широкий проспект прорізається вздовж двома стрічками бульварів і двома лініями рейок електричного трамвая, охоплює все місто, і частину околиць, і закінчується на горі, де розташувався величезний Потьомкінський сад на березі Дніпра.

Вулицю почали очищати й облагороджувати ще у 1847 році, тож згодом у центрі вулиці проклали шосе, а з боків з’явилися бульвари. Протягом багатьох років цю частину міста активно озеленювали. 

Упродовж вулиці були посаджені в 4 ряди тополі упереміш із кленами, між кожними двома деревами додавали великі кущі бузку.

У 1903 році на проспекті з’явилися сучасні на той час електричні ліхтарі, щоб відвідувачі перших кінотеатрів “Люкс”, “Модерн”, “Палас” могли насолодитися не тільки архітектурою, а й освітленням.

Уздовж проспекту розташовано багато визначних пам’яток міста та пам’ятників. Серед них монумент “Вічна Слава”, кам’яні скіфські статуї, пам’ятник, присвячений Дмитрові Яворницькому, меморіальний хрест загиблим січовим стрільцям, пам’ятники, присвячені М. Гоголю, О. Полю, меморіальна дошка на готелі “Асторія” в пам’ять про Махна, скульптура Амура у фонтані на алеї закоханих. 

Усі ці будівлі та пам’ятки можуть побачити пасажири ретро-трамвая, який вже встиг завоювати популярність. Звісно, на проспекті є й кілька скверів, де можна зупинитися і посидіти у сонячну погоду. 

А якщо хочеться просто пройтися пішки, можна вирушити в парк ім. Лазаря Глоби. Це центральний парк міста Дніпро, і одна з його визначних пам’яток. Там працюють дитячі атракціони, є кільцева дитяча залізниця і картинг-центр.

У центрі парку розташоване велике озеро, де можна покататися на човнах або погодувати качок, просто насолодитися яскравими пейзажами та унікальною архітектурою. 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.