Неділя, 8 Вересня, 2024

Історія трамваю у місті Дніпро

В певний період часу, коли Дніпро ще був Катеринославом, з розширенням міста треба було облаштовувати зручні й недорогі способи сполучення. Містяни потребували різних видів транспорту, тому були вимушені думати про створення трамвая. Першу лінію трамвая збудувало Анонімне бельгійське товариство, тому його й назвали “Бельгійський трамвай”. Далі на dnepr-future.com.ua.

Сторінками історії

12 травня 1895 року Міська дума посприяла пропозиції комісії з устрою електричного трамвая в місті щодо концесії на його будівництво Анонімному бельгійському товариству. 3 червня 1856 року управа міста та І. Файн, який представляв товариство “Центральна компанія залізниць і трамваїв” в Парижі, був укладений договір на будівництво та експлуатування електричного трамвая на 40 років. На наступний день на Озерній площі губернатор Д. М. Мартинова, міський голова І.Г. Грекова, діячі міста урочисто заклали цеглинку будинку центральної станції трамвая.

Джерело: dnipro.libr.dp.ua

Створенням трамвая та його першим директором був О. Г. Коган, інженер. Маршрут трамвая простягався від вокзалу до Соборної площі й мав 3 бічні гілки: вокзал — Йорданська, пристань — Базарна, Олександрівська — Базарна. З самого початку робіт було багато перешкод. При проведенні труб водогону натрапили на суцільні скелі й треба було отримати дозвіл на застосування вибухівки. Такі процеси дуже затягували роботи на землі, а ще ж була робота на річці. Від низьких температур тріскалися труби, їх довелося діставати й замінювати, але тут роботи обмежували плавуни й осідання ґрунту.

Дорогами займалось німецьке акціонерне електричне товариство “Шуккерт і Ко”. З міста Леньяно з Італії доставили парові машини фірми Франка Тозі. Електричне облаштування дороги потребувало проведення багатьох дій, що робив фахівець-електротехнік інженер Ван-Флоттен. 14 червня 1897 року перший трамвай почав їздити Дніпром (Катеринославом). В сучасності це перший маршрут. За перше півріччя він зміг перевезти понад 2 млн людей.

Розширення трамвайної мережі

Вже розбудова другого електричного трамвая в Україні була дуже дорогою, бо одна верста обходилася 100 000 карбованців, але це згодом виправдалось щорічним прибутком. 24 квітня 1898 року уклали акт про прийняття містом майна електричного трамвая, який збудувала компанія “Центральна компанія залізниць і трамваїв”. Головою комісією був Я. Гололобов.

Товариство “Центральна компанія залізничних доріг та трамваїв” у 1898 році перейменували на анонімне товариство “Катеринославський трамвай” у Брюсселі.

Джерело: dnipro.libr.dp.ua

У 1899 році дирекція Бельгійського трамвая змогли виготовити 25 золотих жетонів для безкоштовного проїзду. Такі жетони були виділені людям, від яких залежав подальший розвиток трамвайної розбудови. У 1902 році почалася розробка проєкту другого міського трамвая. У 1903 році місту дали дозвіл на облігаційну позику, яка була потрібна на будівництво трамвая. У 1905 році таке будівництво розпочалося. Через рік маршрут було відкрито, а проїзд коштував 2, 3, 5 копійок й залежав від відстані проїзду. Безкоштовно їздили тільки чини поліцейського нагляду й поштово-телеграфні розносцям.

У 1909 році на маршруті було 30 моторних та 6 причіпних вагонів. За рік перевозилось 9 млн пасажирів і найбільше продавалось учнівських квитків. Депо трамвая було на Брянській площі, а директором був Едвіг Гайдер.

Фінансово-технічна комісія 28 квітня 1910 року затвердила необхідність проведення нової лінії трамвая: від міської управи до вулиці Базарної. Ця лінія допомогла з’єднати центр міста з навчальними закладами, базарами, заводами. У 1910 році відкрили новий маршрут — Управа — вулиця Поліцейська — Первозванівська — Базарна, а 4 вересня 1912 року по Управській до казарм.

У 1913 році на міських трамваях працювало 48 вагонів, що перевозили 25 млн пасажирів. Як виявилось, трамвай був найприбутковішим підприємством міста.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.