Тихий літній день 3 серпня 1969 був затьмарений страшною трагедією. У небі над Дніпропетровщиною (Криничанський район) звалився пасажирський літак Ан-24Б з бортовим номером 46248. На борту було 55 осіб – нікому з них не вдалося вижити. Ця авіакатастрофа досі залишається однією із найбільших в історії цивільної авіації України. Давайте разом згадаємо тих, хто загинув того дня, і спробуємо розібратися в причинах цієї трагедії. Далі на dnepr-future.
Час летить невблаганно, але деякі події залишаються в пам’яті назавжди
Для багатьох сучасників, мешканців не тільки Дніпропетровської області, а й усієї України, обставини цієї трагічної події невідомі. Середина 60-х років 20 століття, країна жила в очікуванні нових звершень. Проте 3 серпня 1969 року у небі над Дніпропетровщиною пролунав оглушливий вибух. Пасажирський літак Ан-24Б звалився на землю, внаслідок чого обірвалося життя у 55 людей. Ця трагедія вразила всю країну.
Трагедія розігралася 3 серпня 1969 року поблизу села Преображенка Криничанського району Дніпропетровської області. Пасажирський літак Ан-24Б, який виконував рейс Н-826 за маршрутом Ворошиловград – Львів із проміжними посадками у Дніпропетровську та Вінниці, зазнав аварії. Після проміжної посадки о 15 годині 47 хвилин літак злетів з аеропорту Дніпропетровськ (перейменовано на місто Дніпро у 2016 році) і взяв курс на захід. На його борту знаходилося 55 осіб – досвідчений екіпаж із чотирьох осіб та 51 пасажир, серед яких були й діти (9 осіб).
Пілотував його екіпаж, до складу якого входили: командир В. А. Капуловський, другий пілот В. В. Синіцин та бортінженер В. Н. Гавриленко. У салоні працювала стюардеса В. Я. Прихована. О 15 годині 58 хвилин екіпаж доповів про набір висоти 3600 метрів і запросив дозволи на подальший набір висоти. У відповідь диспетчер надав дозвіл на набір висоти 4600 метрів. Близько 16 години 00 хвилин на висоті приблизно 4000 метрів у літака стався обрив лопаті лівого повітряного гвинта з подальшим руйнуванням редуктора. Повністю втративши керування, літак із лівим креном перейшов у глибоку спіраль, зіткнувся із землею та вибухнув. Все сталося настільки швидко, що екіпаж навіть не встиг повідомити диспетчера про подію. Зв’язок з літаком було втрачено, всі спроби диспетчера о 16 годині 6 хвилин зв’язатися з екіпажем виявилися марними.
Дарма що були сприятливі метеоумови, літак не дійшов пункту призначення. Незабаром стало відомо про трагедію поблизу села Преображенка Криничанського району. Усі, хто знаходився на борту, загинули.
Динаміка подій катастрофи та технічні деталі
На висоті близько 4000 метрів раптово сталася катастрофічна несправність: одна з лопат лівого гвинта літака, зношена корозією, відкололася. З величезною силою вона врізалася у фюзеляж, пошкодивши життєво важливі системи управління. В результаті дисбалансу, що виник після втрати лопаті, весь гвинт, разом з частиною редуктора, відірвався від двигуна. Позбавлений контролю, Ан-24Б розпочав некероване зниження, що швидко переходить у круте піке. Літак буквально розривало на частини: уламки лопаті були виявлені на відстані майже п’яти кілометрів від місця падіння, а сам гвинт – більш ніж за кілометр. Втративши орієнтацію у просторі, повітряне судно врізалося в землю під гострим кутом зі швидкістю, що перевищує 500 кілометрів на годину. Сила удару була настільки велика, що літак повністю зруйнувався, і всі 55 людей, які були на борту, трагічно загинули. Аналіз уламків показав, що основною причиною катастрофи стала втома металу, спричинена тривалою експлуатацією та корозією. Випущений заводом Антонова 23 березня 1967 року, Ан-24Б з бортовим номером 46248 (заводський номер – 77303206) на момент трагедії мав значний наліт – понад 4500 годин.
Трагедія, що сталася 3 серпня 1969 року, забрала життя десятків людей, залишивши глибокий слід у серцях їхніх рідних та близьких.